„ ORDONANTA TRENULET” – incepand cu 01 ianuarie 2025
Modificare plafon pentru microintreprinderi
- Se reduce plafonul de venituri realizate de către o persoană juridică de la 500.000 de euro la 250.000 de euro ( analizat la 31.12.2024) pentru impozitarea din anul 2025 respectiv 100.000 euro ( analizat la 31.12.2025 pentru impozitarea veniturilor din anul 2026.
- Este eliminata condiția privind procentul de 20% din cifra de afaceri a veniturile din management si consultanta
- Este actualizata lista cu codurile CAEN care aplica un procent de 3% pe veniturile microintreprinderilor ( ci nu 1% pana la nivelul de 60.000 eur )
- 6210 (activități de realizare a softului la comandă),
- 6290 (Alte activități de servicii privind tehnologia informației),
- 5611 (Restaurante),
- 5612 (Activități ale unităților mobile de alimentație),
- 5622 (Alte servicii de alimentație neclasificate în altă parte).
Sunt eliminate facilitatile din IT, constructii si agricultura
Incepand cu 1 ianuarie, se elimină facilitatile pentru veniturile salariale din IT, constructii si agricultura.
Se mentine scutirea de impozite si taxe salariale pentru suma de 300 ron, pentru persoanele cu salariul minim pe economie. ( incepand cu 01 ianuarie 2025 salariul minim pe economie este de 4.050 ron ).
Majorare impozit dividende
Incepand cu 1 ianuarie dividendele impozitul pe dividende se mărește de la 8% la 10%
Modificari privind sistemul RO e-factura
- Sistemul de facturare electronică RO e-Factura se aplică și pentru tranzacțiile între afaceri și consumatorii finali (B2C), persoane fizice.Transmiterea CNP pentru persoane fizice este opțională în relația B2C din punct de vedere al e-Factura. în cazul în care beneficiarul, persoană fizică, nu se identifică prin nici un cod de identificare fiscală, facturile se emit utilizând un cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului.
- RO e-Factura va fi utilizat obligatoriu și pentru facturile simplificate, cu excepția bonurilor fiscale. Pe facturile simplificate va trebui să fie trecut codul de înregistrare în scopuri de TVA sau codul de identificare fiscală al beneficiarului, dacă acesta este o persoană impozabilă ori o persoană juridică neimpozabilă
- Obligația utilizării sistemului RO e-Factura este limitată doar la operațiunile pentru care locul livrării sau prestării, din punct de vedere al TVA, este în România.
- nu se mai aplică prevederile referitoare la utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile emise pentru vouchere de vacanță titularilor acestora.
Obligativitatea depunerii Declaratiei informative D406 (SAF-T)
Începând cu data de 01 ianuarie 2025, intră în vigoare obligaţia contribuabililor mici de a depune la organul fiscal central declaraţia cuprinzând informaţii din evidenţa contabilă şi fiscală, denumită Declaraţia informativă D406 (SAF-T), conform prevederilor legale.
Modelul declaraţiei este prevăzut în Anexa nr. 2 a Ordinului Preşedintelui ANAF nr.1783/2021 privind natura informaţiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fişierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura şi condiţiile de transmitere, precum şi termenele de transmitere şi data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fişierul standard de control fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Contribuabilii mici, care vor avea obligaţia depunerii Declaraţiei informative D 406 (SAF-T) începând cu data de 1 ianuarie 2025, vor beneficia de o perioadă de graţie de sase luni dupa cum urmeaza:
- perioada de graţie va fi de sase luni pentru prima raportare, respectiv cinci luni pentru a doua raportare, patru luni pentru a treia raportare, trei luni pentru a patra raportare şi două luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligaţia de transmitere lunară a fişierului SAF-T.
- perioadă de graţie de trei luni pentru prima raportare vor beneficia contribuabilii care au obligaţia de transmitere trimestrială a fişierului SAF-T.